יום שבת, 17 במאי 2014

מהן התכונות של בודק טוב ?

בפוסט הזה נדון בתכונות שהופכות בודק מהשורה לבודק טוב. כמו בהרבה תחומים, חלק מהתכונות נדרשות וחלק נרכשות.

אקדים ואומר שיש לקחת בחשבון שהדברים עשויים להיות שונים מארגון אחד למשנהו וממוצר אחד לשני. בארגונים מסויימים הציפיה מהבודקים היא בעיקר "לתת עבודה" ופחות יש זמן עבור מחקר מה שלא קורה באחרים, כך שבודק "טוב" בארגון מסוים לאו דווקא יחשב "טוב" בארגון אחר.
גם שוני בין מוצרים משפיע על האיכות הנדרשת מהבודקים. תכונות נדרשות מבודק של end product עשויות להיות שונות לגמרי מתכונות של low level product, כנ"ל גם בין בודק של GUI ובודק של תוכנה.

ובכל זאת, יש תכונות שבאופן כללי טוב שיהיו אצל טסטר, לא חשוב באיזה ארגון הוא עובד, גם אם הן לא "יוסיפו לו נקודות". קיבצתי כאן תכונות שלדעתי מרכזיות ביותר עבור בודק שרוצה להעלות את הדירוג הכללי שלו.
הסדר לאו דווקא מעיד על החשיבות.


סקרנות

בודק טוב תמיד מגלה עניין בלחקור תחומים חדשים ולהתנסות עם מוצרים שונים. עניין בעבודה הוא פרמטר חשוב והוא יכול להבדיל בין בודק משועמם לבין בודק מלא עניין. די ברור מי מהם ימצא יותר באגים.

יכולת טכנית לפתור בעיות

בודק טוב יחקור היטב ויצליח למצוא את שורש הבעיה כאשר משהו משתבש בתפקוד התקין של התוכנה. דיווח מדוייק יותר בבאג ימקד יותר את המפתח בדרך למציאת הפתרון.

עקביות ונחישות

לבודק טוב אסור להתייאש. הדרך למציאת כל הבאגים הדרושים עלולה להיות ארוכה מן הצפוי ולעיתים מפרכת. לא תמיד הבאג מתגלה מיד ויש צורך בניסיונות חוזרים או בתחקיר מעמיק יותר לאורך זמן כדי למצוא את הדרוש.

שיקול דעת נבון

בודק טוב לא "יקפוץ" בכל פעם שיחשוב שראה באג. כדי למנוע בזבוז מיותר של משאבים והטרדות מיותרות, מומלץ תמיד לבדוק שוב, לוודא שאכן הבאג מתרחש במציאות ולא כתוצאה מטעות אנוש או מכשל שאינו קשור לתוכנה הנבדקת.

כושר דיפלומטי

בודק טוב לעולם לא ישתמש בתפקיד שלו ככלי לניגוח מפתחים. תמיד קיימת דרך להעביר את המסר בצורה כזו שלא תגרום לחיכוכים מיותרים ולבזבוז זמן בעבודה מול המפתחים.

מיומנויות תקשורתית

בודק טוב חייב להיות על יכולת הבעה עצמית, להסביר את עצמו בכתב ובע"פ - לשאר הצוות שלו, למפתחים שהוא עובד איתם ולר"צ שלו. ניסוחים מבלבלים, לא מדוייקים או עמוסים מדי יפגמו במקצועיות וביעילות הבודק.

יכולת למידה עצמית

טבעי שתוכנות מתעדכנות כל הזמן ותכונות חדשות מתווספות להן. בודק טוב ילמד את השינוי בקלות וידע לחפש מידע חדש כדי להעשיר את הידע שלו.

ספקנות

לעיתים בודק מוצא את עצמו מוזן במידע שגוי או לא הגיוני. הסתמכות על הנחות מוקדמות שגויות עשויות לגרום להתעלמות ממידע רב ערך. בודק טוב תמיד יבדוק היטב את המידע שקיבל, גם במקומות בהם קשה להשיג חוות-דעת שנייה.

אמינות

בודק טוב מקפיד לרכוש אמינות לאורך זמן. קריאות שווא מבודק על תקלות קריטיות עלולות להרוס לו את כל התפקיד. למרות שכמעט כל באג עובר שחזור אצל מפתח, עדיין במצבים רבים הגירסה היוצאת ללקוח יכולה להתעכב רק בגלל חוות-דעת של בודק יחיד.

אסרטיביות

בודק חסר אסרטיביות עלול למצוא את עצמו ממלא אחר בקשות שקיבל שלא קשורות למשימה עליה הוא עובד. מלבד שיתוף פעולה הנדרש בצוות, כל בודק טוב צריך לדעת לדחות בנימוס בקשות לא לגיטימיות במידה ואלה מפריעות ללוח הזמנים של המשימה שלו.

ניהול זמנים

בודק טוב חייב לדעת לדווח על קצב התקדמותו במשימות שקיבל ו"להרים דגל" כאשר קיים עיכוב.

תיעדוף משימות

אצל כל בודק טוב קיימת מחויבות אישית לדעת לנהל את עצמו בצורה נבונה כך שכשזמנו יאזל, יהיה ברשותו המידע החשוב ביותר בהתאם למשימות שקיבל. לעיתים קרובות, תקלות זניחות או הסחות דעת אחרות עלולות להפריע לבודק להתרכז במשימתו ולקבל את המידע הקריטי ביותר עבור דוח הבדיקות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה