בפוסט הקודם פירטנו את החלקים השונים בראיון הר"צ. כעת, נפרט על החלקים השונים.
בחלק הראשון, כמו שציינו כבר, ראש הצוות יציג את עצמו ואת החברה בכלליות וסביר שיתאר את המשרה בכמה מילים.
קיימות גישות שונות לחלק זה. חלק מפליגים בתיאור החברה, בשבחה ובהיסטוריה שלה וחלק רק מציינים במספר משפטים מהי החברה ובמה היא עוסקת. זה בעיקר תלוי באופיו של הר"צ וברמת העייפות והשחיקה שלו מהראיונות החוזרים.
חלק זה הוא הפשוט ביותר בראיון. אפשרי בהחלט להיות בו פאסיבים ולהקשיב לנאמר לכם עם הנהונים. רוב המראיינים לא מצפים ליותר מדי תגובה בשלב זה. בכל זאת, אני מציע כבר כאן להתחיל לצבור נקודות.
1. במקום לשמוע את הנאמר לכם בפעם הראשונה, הכינו שיעורי בית וקיראו על החברה - במה היא עוסקת, כמה עובדים היא מעסיקה, כמה שנים היא קיימת, אם נקנתה לאחרונה, בררו מתי וע"י איזו חברה וכו'.
2. קיראו על המוצר המוביל של החברה, גם אם הוא לא המוצר אותו אתם מתוכננים לבדוק. כדאי שתדעו להסביר בשני משפטים מהו המוצר ומה היתרון היחסי שלו בשוק.
3. הקדישו זמן לקריאת המשרה בעיון. יש לחברות משאבי אנוש נטייה "לדחוף מועמדים" מבלי לתת להם פרטים מדוייקים על המשרה. אני יכול לנחש כמה סיבות למה הם עושים את זה, אבל אתכם זה לא אמור לעניין.
ראשית, עירכו חיפוש באתר החברה וחפשו את מדור המשרות. בחברה מסודרת המשרה אמורה להתפרסם. אם היא לא שם, בקשו מהנציגה של חברת משאבי אנוש שהפנתה אתכם לשלוח לכם את תיאור המשרה.
שימו לב שבד"כ תיאור המשרה מורכב משני חלקים: אחד מתאר את מה המועמד אמור לעשות והשני את המיומנויות הנדרשות ממנו.
המטרה היא להכיר את הנדרש מכם לתפקיד ולא לשמוע על כך לראשונה מהמראיין. גם אם יש אי דיוקים בין הנאמר לכם ע"י המגייסת לר"צ, עדיף לא להראות למראיין פרצוף מופתע. רישמו לפניכם את השינוי שנאמר לכם והרימו טלפון בסיום הראיון למגייסת כדי לבקש הבהרה לנושא, אם הוא עקרוני לכם.
אין צורך לספר למראיין ולהראות שאתם כבר מכירים את המשרה, אבל תוכלו לשדר בהנהון שהנושא מוכר וידוע ולהיות מוכנים אם ישאל לגבי ההיכרות או הידע לגבי החברה ו/או המוצר.
בשום נקודה בראיון אל תקטעו את המראיין. חכו כשיסיים את המשפט כדי לדבר. המראיין נמצא שם כדי לתת לכם לדבר ולא לעצמו ולכן אין צורך "להידחף" בדיבור.
כל כללי ההתנהגות בראיון הידועים תופסים גם כאן ובמיוחד בתחילת הראיון בו מתחיל להיווצר הרושם הראשוני שלכם.
סביר שרוב המראיינים בתחום הם טכניים ולא פסיכולוגים ולא ינתחו את שפת הגוף שלכם, אבל לא הייתי ממליץ לבנות על כך.
שבו בנינוחות אבל לא בהגזמה ברכינה לאחור או בפיסוק רגליים. שבו זקוף אבל הרפו מעט את הגוף. ישיבה זקופה מדי, במיוחד אם היא עם שילוב ידיים - יכולה לשדר הגנתיות או תוקפנות.
ככל שתיראו נינוחים יותר, תשדרו יותר ביטחון למראיין.
אפשר לשאול מעט שאלות בשלב זה, זה יכול להראות על התעניינות. שאלות לגיטימיות יכולות להיות: כמה אנשים יש בחברה, כמה אתרים גלובלים יש לחברה, מי הלקוחות של החברה וכו'
אין צורך להכביר בשאלות, זהו שלב מוקדם מדי לכך.
ודאו שהבנתם את הנאמר לכם. שיטה בדוקה היא לחזור על מה ששמעתם בצירוף המילים: "אני מבין ש..." למשל - "אז אני מבין שמדובר על בדיקות Black Box" , "אני מבין שאתם צריכים בעיקר בדיקות Hands-on ופחות אוטומציה", "המוצר נמכר רק ללקוחות עסקיים גדולים, נכון ?"
אתם תיווכחו שהשלב הזה מסתיים מהר מאד וכל ניסיון לפתוח דיאלוג ימשוך לשאלות שיכוונו אליכם ואז תבינו שעברתם לשלב השני.
בחלק הראשון, כמו שציינו כבר, ראש הצוות יציג את עצמו ואת החברה בכלליות וסביר שיתאר את המשרה בכמה מילים.
קיימות גישות שונות לחלק זה. חלק מפליגים בתיאור החברה, בשבחה ובהיסטוריה שלה וחלק רק מציינים במספר משפטים מהי החברה ובמה היא עוסקת. זה בעיקר תלוי באופיו של הר"צ וברמת העייפות והשחיקה שלו מהראיונות החוזרים.
הכנה לחלק הראשון
חלק זה הוא הפשוט ביותר בראיון. אפשרי בהחלט להיות בו פאסיבים ולהקשיב לנאמר לכם עם הנהונים. רוב המראיינים לא מצפים ליותר מדי תגובה בשלב זה. בכל זאת, אני מציע כבר כאן להתחיל לצבור נקודות.
1. במקום לשמוע את הנאמר לכם בפעם הראשונה, הכינו שיעורי בית וקיראו על החברה - במה היא עוסקת, כמה עובדים היא מעסיקה, כמה שנים היא קיימת, אם נקנתה לאחרונה, בררו מתי וע"י איזו חברה וכו'.
2. קיראו על המוצר המוביל של החברה, גם אם הוא לא המוצר אותו אתם מתוכננים לבדוק. כדאי שתדעו להסביר בשני משפטים מהו המוצר ומה היתרון היחסי שלו בשוק.
3. הקדישו זמן לקריאת המשרה בעיון. יש לחברות משאבי אנוש נטייה "לדחוף מועמדים" מבלי לתת להם פרטים מדוייקים על המשרה. אני יכול לנחש כמה סיבות למה הם עושים את זה, אבל אתכם זה לא אמור לעניין.
ראשית, עירכו חיפוש באתר החברה וחפשו את מדור המשרות. בחברה מסודרת המשרה אמורה להתפרסם. אם היא לא שם, בקשו מהנציגה של חברת משאבי אנוש שהפנתה אתכם לשלוח לכם את תיאור המשרה.
שימו לב שבד"כ תיאור המשרה מורכב משני חלקים: אחד מתאר את מה המועמד אמור לעשות והשני את המיומנויות הנדרשות ממנו.
המטרה היא להכיר את הנדרש מכם לתפקיד ולא לשמוע על כך לראשונה מהמראיין. גם אם יש אי דיוקים בין הנאמר לכם ע"י המגייסת לר"צ, עדיף לא להראות למראיין פרצוף מופתע. רישמו לפניכם את השינוי שנאמר לכם והרימו טלפון בסיום הראיון למגייסת כדי לבקש הבהרה לנושא, אם הוא עקרוני לכם.
אין צורך לספר למראיין ולהראות שאתם כבר מכירים את המשרה, אבל תוכלו לשדר בהנהון שהנושא מוכר וידוע ולהיות מוכנים אם ישאל לגבי ההיכרות או הידע לגבי החברה ו/או המוצר.
בשום נקודה בראיון אל תקטעו את המראיין. חכו כשיסיים את המשפט כדי לדבר. המראיין נמצא שם כדי לתת לכם לדבר ולא לעצמו ולכן אין צורך "להידחף" בדיבור.
כל כללי ההתנהגות בראיון הידועים תופסים גם כאן ובמיוחד בתחילת הראיון בו מתחיל להיווצר הרושם הראשוני שלכם.
סביר שרוב המראיינים בתחום הם טכניים ולא פסיכולוגים ולא ינתחו את שפת הגוף שלכם, אבל לא הייתי ממליץ לבנות על כך.
שבו בנינוחות אבל לא בהגזמה ברכינה לאחור או בפיסוק רגליים. שבו זקוף אבל הרפו מעט את הגוף. ישיבה זקופה מדי, במיוחד אם היא עם שילוב ידיים - יכולה לשדר הגנתיות או תוקפנות.
ככל שתיראו נינוחים יותר, תשדרו יותר ביטחון למראיין.
אפשר לשאול מעט שאלות בשלב זה, זה יכול להראות על התעניינות. שאלות לגיטימיות יכולות להיות: כמה אנשים יש בחברה, כמה אתרים גלובלים יש לחברה, מי הלקוחות של החברה וכו'
אין צורך להכביר בשאלות, זהו שלב מוקדם מדי לכך.
ודאו שהבנתם את הנאמר לכם. שיטה בדוקה היא לחזור על מה ששמעתם בצירוף המילים: "אני מבין ש..." למשל - "אז אני מבין שמדובר על בדיקות Black Box" , "אני מבין שאתם צריכים בעיקר בדיקות Hands-on ופחות אוטומציה", "המוצר נמכר רק ללקוחות עסקיים גדולים, נכון ?"
אתם תיווכחו שהשלב הזה מסתיים מהר מאד וכל ניסיון לפתוח דיאלוג ימשוך לשאלות שיכוונו אליכם ואז תבינו שעברתם לשלב השני.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה